VYHLÍDKY ORLICKÉHO PODHŮŘÍ – kratší verze (13 km), pěší

Brandýs nad Orlicí vlakové nádraží – Brandýs nad Orlicí hrad – Kaliště vyhlídka – Perná – Zátvor vyhlídka – Roubená zvonice Rviště – Dobrá Voda – Klopoty – Podříčský mlýn – Říčky – U Tří Lipek – Pavlovy Kouty vyhlídka – V Luštici – Pod Klopoty – Bezpráví vlaková zastávka

Největším turistickým „kapitálem“ Orlického Podhůří je kaňonovité údolí s meandrující Tichou Orlicí, kterým se prohání cykloturisté a vlaky mezi Prahou a Moravou. Jeho krásu lze obdivovat z balónu, rogala nebo letadla. Ale jsou i jednodušší možnosti – vyhlídky z horních pater krajiny dolů do údolí – a neméně lákavé. Povíme si o nich.

Vynikající železniční spojení do Orlického Podhůří využijeme vystoupením z vlaku v Brandýse nad Orlicí (nebo zaparkováním auta u nádraží). Dojdeme na Komenského náměstí v Brandýse k turistickému rozcestníku. Odtud pokračujeme po modré turistické značce nad radnicí pod Brandýský hrad z konce 13. století, tedy jeho zříceninu. Pozůstatky hradu jsou dokladem německé kolonizace zdejšího území. Modré značení nás stoupající cestou po horní hraně kaňonu nad Tichou Orlicí posléze dovádí nedaleko osady Kaliště na výčnělek náhorní plošiny (ostroh), kde se nám (130 nadmořských metrů nad osadou Perná pod námi) otevírá první dnešní úchvatná vyhlídka. Nabízí výhled na nádherné údolí z Perné do Rviště a na protilehlý vrch Zátvor. Asi po 400 m začíná modrá turistická značka prudce klesat doprava do údolí. Okolo barokní sýpky sejdeme na silnici k autobusové čekárně v osadě Perná. Zahneme vlevo a nadále sledujeme modrou značku. Po 300 m chůze po silnici uhýbáme spolu s modrým značením doprava a lesní cestou stoupáme vstříc vrchu Zátvoru (495 m). Tento po svém obvodu členitý vrch ukrývá na své vrcholové plošině dvě nádherné louky a o kus dál vysílač. Před telekomunikační věží objevujeme výhled na druhé dnešní panorama. Pohled jihovýchodním směrem na Říčky, vrch Podhoří (528 m) nad nimi a na Andrlův chlum vzadu klesá vpravo do dolní partie Klopotského údolí ústící do kaňonu Tiché Orlice. Ze Zátvoru sejdeme k roubené zvonici z r. 1753, resp. k její věrné kopii, která je nejstarší památkou obce. Na silnici na horním konci Rviště, v sedle mezi vrchy Zátvorem a Hůrkou, odbočíme spolu s modrým turistickým značením doprava. Statečně zdoláme v silničním provozu 1 km do Dobré Vody, kde za návsí s obecním úřadem, kamenným křížem a opravenou kapličkou Korunování P. Marie uhýbá naše pěší modře značená trasa doprava, dolů do Klopotského údolí. V Klopotech u kontejneru vycházíme z lesa a na silnici míříme vpravo dolů k Podříčskému mlýnu. U bývalého mlýna opouštíme spolu s modrou turistickou značkou asfaltku, zahneme doleva a proti proudu potůčku stoupáme údolím Pod Pazdernou nahoru do Říček. U turistického rozcestníku Říčky – náves vyměníme modré turistické značení za červené a okolo prodejny potravin a kulturního domu s hospodou (dvě možnosti občerstvení) míříme po silnici směr Kerhartice na jihozápadní horní konec vesnice. Zde nás turistický ukazatel nasměruje doprava a okolo místního symbolu – Třech lipek s obrázkem patrona české země svatého Václava – jdeme polní cestou k lesu. Na konci pole u lesa červená značka odbočuje doleva, ale nás ještě čeká poslední vyhlídka. Nachází se 350 m severozápadním směrem od nás, v pravém rohu zalesněné plošiny na opukovém ostrohu v Pavlových koutech. Místu se též říká Sojčí skála. Leží necelých 100 m nad hladinou Tiché Orlice. Avšak komfortní vyhlídka do údolí na Bezpráví je odtud od podzimu do jara, v létě ji omezují vzrostlé stromy. Z vyhlídkového místa se vrátíme stejnou cestou na červené turistické značení, které nás dovádí dolem zvaným V Luštici do údolí Tiché Orlice. Cesta V Luštici se cca 130 m pod horním koncem lesa rozdvojuje. Červeně značená trasa míří vlevo, ale dáme-li se doprava, cesta nás spolehlivě dovede nad Říčecké koupadlo na údolní cyklostezku. Odtud pokračujeme (vpravo) po asfaltové trase po proudu řeky na Bezpráví. Zde je před ukončením výletu na železniční zastávce se spojením ve směrech na Ústí nad Orlicí, Českou Třebovou a Olomouc nebo Brno; na druhou stranu na Brandýs nad Orlicí, Choceň, Pardubice a Prahu, další možnost občerstvení v sezónním bufetu. Máme-li zaparkované auto v Brandýse nad Orlicí u nádraží, doveze nás k němu z Bezpráví vlak.